Turområder

Eigerøy Fyr

Fram til september 2018 er kunstutstillingen "I balanse med" av den sveitsiske kunstneren Daniela Schönbächler utstilt ved Eigerøy fyr. Utstillingen består av tre installasjoner; en speilinstallasjon, "Eigerøys øye" og en fotoutstilling. Ta turen til fyret og sjekk det ut!

Eigersund Kommune har gjort Eigerøy fyr om til et slags kystkultursenter. Kommunen har i samarbeid med 22 grunneiere bygget en 2 kilometer lang vei ut mot fyrbygningen. En parkeringsplass er anlagt med toalettfasiliteter, og det har blitt mudret et lite sund mellom Midtbrødøy og Eigerøy slik at fritidsbåter kan komme seg ut til fyret innaskjærs. Fyrtårnet har besøksåpent søndager i sommermånedene.

Les mer »

Vannbassengan

Er et småkupert og allsidig barskogsområde som ligger like nordøst for Egersund sentrum. Tidligere lå det gamle vannverket til Egersund her oppe. I dag skaper både bassengene og de gamle steinsatte kanalene spenning og variasjon i skogsmiljøet.

trollpikken turomr%c3%a5der

Trollpikken

Den karakteristiske steinformasjonen like utenfor Egersund hadde over 25.000 besøkende i 2017.
Her vil du finne parkering og en liten suvenirbod.

Du kan velge to måter å komme deg til Trollpikken på:

1: Følg FV 42 fra Egersund togstasjon i retning Krossmoen. Etter ca 2 min ta til høyre inn på Sletteidveien, skilt merket Trollpikken. Kjør til parkeringsplass merket Trollpikken, ca 3-4 min. Følg merket sti.

2: Det er også mulig å gå på merket sti til Trollpikken fra Egersund sentrum. Gå opp til Vannbassengan og videre over Veshovda og Mjølhusåsen (Opplev Dalane-stien).

launesfjellet turomr%c3%a5der

Launesfjellet

Fra Rv 44, tar du av ved Eie i Egersund, mot Eigerøy, RV502. Etter 500 meter, svinger du til venstre. Følg skilt til parkering for Den gamle jærbanen. Turbeskrivelse: Start fra P-plass ved Eide. Følg turveien Den gamle Jærbanen over Launesbrua, 0,9 km. Videre på veien forbi rasteplassen Pensjonisten, til skilt, 1,2 km, som viser hvor turen tar inn til høyre opp stien. Stien har jevn stigning opp mot neste stikryss, 1,4 km. Ta til venstre og følg stien til gjennom en liten ur og over noen små myrer opp til toppen. Flott utsikt. Retur ned til stidele, 2,0 km, rett under toppen. Ta til høyre ut mot Norda Sundet og følg stien, litt bratt, ned gjennom einerkrattet til turveien. Følg denne tilbake til P-plass. Dyr på beite.

Turlengde: 3,9 km, rundtur.
auglend turomr%c3%a5der

Auglend

Auglend er et innholdsrikt friluftslivsområde som ligger på sørspissen av Søre Eigerøya. I 1995 ble det kåret til årets friluftslivsområde i Norge. Tidligere var dette en typisk kystgård hvor fiske og jordbruk gikk hånd i hånd - et såkalt kombinasjonsbruk. Innmarken har lune og idylliske grasenger omgitt av frodige lauvskogsbelter. Utmarka står i sterk kontrast med gråe berg og knauser, som er flettet sammen av karrig lyng- og grasmark. Nakne værslitte klippestrender danner randsonen mot havet. Sjøbumiljøet i Vandringshavn er selve hjertet i området. Auglend er et flott turområde som passer for hele familien. Gode parkeringsforhold, natur- og kultur-informasjon, toalett, merket sti mm. Helårsbåndtvang. Følg Rv. 502, ta til venstre etter Eigerøy bro. Kjør rett frem til endes.
havn 2

Varberg

Området har små naturstier og vei til toppen som har en flott utsikt over byen, innseilingen og distriktet. På toppen er det en kikkert for detaljer i terrenget. Ved foten av Varberg, innerst i Øvre Prestegårdsvei finnes helleristninger eller ruiner fra yngre bronsealder (ca. 1000 – 500 f.kr.). Dette feltet består av 2 skipsfigurer. Skiltet fra sentrum, 15 min. spasertur eller bil til p-plass 5 min. Egnet for rullestol, men vel bratt for manuell stol.
lindoey 06062007

Lindøy Batteri

Er en gammel kystfestning som ble anlagt i første del av det 16. århundre under Christian IV og nedlagt i 1826. Fortet ligger ved innseilingen til Egersund havn med utsyn til både søndre og nordre sund. Det er restaurert krutthus og kanoner på fortet. Ved foten av batteriet, i sjøen, står aluminiumsfiguren ”Linda” utført av kunstneren Hanny T. Konttinen. Akomst fra sentrum mot Eigerøy, ta til venstre før tunell, deretter til høyre og så til venstre inn Åsanevegen. Kjør gjennom fabrikkområdet hvor det er p-plass. Se etter tretrapp som går skrått opp fra veien.
mysingh%c3%a5l%c3%a5

Mysinghålå

ligger på Mysingheia, Helleland, ca 20 km fra Egersund sentrum. Fin 10 km lang merket tursti. Dette er et turområde med spennende historie. I over ett år tjente Mysinghålå som et periodevis skjulested for motstandsgruppen Vestige IV fra kompani Linge (”Aakre-gjengen”). Hulen ble innredet med ovn, brisker, bord og vindu. Skjulestedet ble aldri funnet av tyskerne. Videre kan en ta seg fram 2 km til Hestadfjellet hvor en finner restene etter et av trekkflyene som havarerte under operasjon Freshman (tungtvannsaksjonen mot Rukan) under

2. verdenskrig. Fra E39 følg veien mot Mysing og merket løype fra p-plass.

Den gamle jærbanen

Den gamle Jærbanen mellom Hellvik og Maurholen er tilrettelagt som tur-/sykkelvei. Veien bukter seg mellom og gjennom knauser og berg og et imponerende steinarbeid er lagt ned i den gamle linjen. Flott tur! Parkering i Maurholen og ved Launes.

Les mer »

Stapnes

Er et turområde med varierte opplevelser i en særegen klippekyst med tilgrensede lyngheier og kulturbeite. Stapnes Fort fra 2. verdenskrig ligger i området og består av bunkere og kanonstillinger. Stapnes Fort var et av de første kystfortene tyskerne bygde i Norge og var et av de få som ble aktivt brukt i kamp mot de allierte styrker.